Nisfu syaaban


Tak lama lagi.. InsyaAllah kite akan menyambut satu lagi peristiwa besar iaitu nisfu syaaban.. Oleh kerana dalam Islam hari baru akan start sebaik saja waktu maghrib, InsyaAllah nisfu Syaban tahun ni akan berlaku pada maghrib hari khamis mggu ni.. Ape itu Nisfu Syabaan.. Okey.. nisfu dalam bahasa melayunya ialah separuh/ pertengahan.. Pada hari itu, adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib..

Rasulullah pernah berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang2 yg dengki.”

mari sama2 kite mengambil kesempatan khususnya pada malam tersebut untuk membanyakkan amalan kita... sebenarnye, kite tak perlu pun tggu pada hari2 tertentu untuk beramal ni.. tak perlu pun tunggu hari khamis br nak pegang Al-Quran tuk mengaji, tak perlu pun tggu nisfu syabaan baru nak baca yassin 3 kali, qiamulai.. tak perlu pun tggu bulan ramadhan br nak khatamkan Al-Quran.. tiap2 hari mampu buat pun dah sgt bagus..

Sy penah terbaca yg kita patut membaca sekurang-kurangnya 10 potong ayat Al-Quran setiap hari... Yang ni.. InsyaAllah, kalau sy ade terjumpe balik, kite akan bercerita panjang..

Wassalam

Comments

Popular Posts